CURSUS MS Access 2014

 

 

 


Beschrijving casus Wieltjes.

De firma Wieltjes is al jaren een begrip in de omgeving van Nijmegen. Begonnen als bandenspecialist zijn ze de afgelopen jaren uitgegroeid tot BOVAG garage, gespecialiseerd in de al iets oudere auto. Zij beperken hun werkzaamheden tot het uitvoeren van reparaties. (De verkoop van oude en nieuwe auto's wordt buiten dit systeem gehouden). In dit practicum ga je het onderdeel "uitvoeren van reparatiewerkzaamheden" bekijken en wat daarbij komt kijken. Het proces kunnen we het beste weergeven en uitleggen in een IDEF schema.

Download de database Wieltjes.accdb en sla deze op een voor jou toegankelijke plek op. Open daarna de database en open het formulier "werkopdracht".

Maken afspraken

Een klant die zijn auto een beurt wilt laten geven, zijn winter of zomerbanden wilt laten vervangen of een andere reparatie wilt uit laten voeren neemt, mondeling, telefonisch of anders contact op met Wieltjes. De receptionist maakt een nieuw werkorderformulier aan, vult de gegevens in van de aangeboden auto en eigenaar, plant samen met de klant een datum waarop de reparatie moet plaatsvinden en de auto gebracht wordt. Kort wordt omschreven waarvoor de auto wordt aangeboden (kleine beurt, lamp vervangen enz.) in het blok opdrachtformulering en opmerkingen.

Alleen de roze velden hoeven ingevuld te worden (ten minste als auto en eigenaar bekend zijn).

Auto aannemen

Op de dag die afgesproken is op de plandatum komt de klant zijn auto brengen. Heeft die aanvullende opmerkingen dan worden die als nog toegevoegd in het veld opmerkingen.

Welke auto's voor die dag ingepland zijn kan de receptionist, die de auto's aanneemt, zien door op de knop "Werkzaamheden Plandatum" te klikken. De receptionist streept de auto dan door op zijn lijst (de volgende aanpassing aan het systeem is ook dit te automatiseren door er een aanklik veld van te maken).

Uitvoeren reparaties

Voor het uitvoeren van de reparaties wordt de lijst gebruikt met werkzaamheden voor die dag, en daarnaast het werkorderformulier. Alle verrichtingen en gebruikte onderdelen worden in de tabbladen "Verrichtingen" en "Onderdelen" bijgehouden.

Het is de bedoeling dat alleen de roze gemarkeerde velden ingevoerd worden (deze zijn voorzien van keuzelijsten). Voor de datum van de verrichting wordt automatisch de datum van de planning gebruikt. Mocht het zo zijn dat de reparatie meerdere dagen duurt, dan is de datum van de verrichting wel aan te passen. De werkuren worden ingevoerd omdat o.a. op basis hiervan het factuurbedrag berekend wordt. Staat er bij werkuur 0,25 dan wil dit zeggen dat er 60/4 is 15 minuten gerekend wordt. In het voorbeeld staat achter Controle antivries niets. Dit komt omdat de ruitenwisservloeistof direct de antivries bevat. Dit gaat in een handeling.

Bij invoering van de onderdelen worden ook alleen de roze gearceerde velden ingevoerd. Het bedrag wordt automatisch berekend. Mocht het bedrag erg hoog uitvallen, dan wordt telefonisch contact opgenomen met de klant.

Teruggeven auto.

Nadat de reparaties uitgevoerd zijn wordt de auto teruggeplaatst op het parkeerterrein. De klant meld zich bij de receptie, waar die de rekening kan ontvangt en betaald. Deze gegevens worden ingevoerd op het tabblad betaling.

De klant krijgt zijn sleutels terug en kan zijn auto op het parkeerterrein ophalen.

Verdere financiƫle afhandeling, zoals wat te doen met het contante geld, worden buiten beschouwing gelaten in dit voorbeeld.